Nama
: ……………………………………………..
SOALAN
BAHAGIAN A: SOALAN OBJEKTIF
1. Bahagian ini
mengandungi 10 soalan.
2. Sila BULATKAN jawapan anda. Sekiranya anda ingin menukar jawapan, sila
pangkah pada jawapan terdahulu.
3. JAWAB SEMUA
SOALAN.
1. Apakah tujuan CARBURETOR SYSTEM
direka pada engine?
A. Untuk menyediakan campuran udara
dan bahan api yang sempurna
sebelum
masuk ke ruang pembakaran
B.Bagi membenarkan udara masuk ke
ruang pembakaran
C. Untuk menyejukkan enjin apabila beroperasi
D. Hanya bahan api sahaja masuk ke ruang pembakaran.
C. Untuk menyejukkan enjin apabila beroperasi
D. Hanya bahan api sahaja masuk ke ruang pembakaran.
2.
Proses kemasukan Bahan Api dalam
float circuit dikawal oleh komponen?
A. Delivery Valve C. Check valve
B. Choke valve D. Needle valve
A. Delivery Valve C. Check valve
B. Choke valve D. Needle valve
3.
Kita haruslah menukar Fuel Filter
mengikut jangka masa yang ditetapkan bagi mengelakkan …………………….
A. Bahan api menjadi bersih
B. Enjin menjadi kurang kuasa
C. Carburetor tersumbat
D. Jawapan A dan C
A. Bahan api menjadi bersih
B. Enjin menjadi kurang kuasa
C. Carburetor tersumbat
D. Jawapan A dan C
4.
Apakah nama screw yang digunakan untuk melaras campuran bahan
api dan udara?
A. Idling screw C. Bolt adjusment
B. Idle mixture screw D. Srew throttle adjusment
A. Idling screw C. Bolt adjusment
B. Idle mixture screw D. Srew throttle adjusment
5.
Campuran nisbah udara dan bahan api
yang sesuai pada engine petrol adalah?
A. 14.9:1
B. 12.1:1
C. 14.7:1
D. 10.7:1
A. 14.9:1
B. 12.1:1
C. 14.7:1
D. 10.7:1
6.
Komponen manakah yang mengerakkan Fuel Pump mekanikal untuk beroperasi?
A.
Crankshaft
C. Rocker arm
B.
Camshaft
D. Piston
7.
Apakah perbezaan Daya Graviti dan Daya Bekal?
A.
Kedudukan tangki bahan api Daya Graviti C. Kedudukan tangki bahan api
Daya
lebih rendah Graviti lebih tinggi dari enjin
lebih rendah Graviti lebih tinggi dari enjin
B.
Kedudukan enjin, Daya Bekal lebih
rendah dari D. Daya Graviti
menggunakan
tangki bahan api Fuel Pump
8.
Apakah yang dimaksudkan dengan
“otomasi”?
A.
Semburan yang halus apabila disembur C. Bahan api dan udara bercampur
ke venturi
di dalam combustion chamber
B.
Bahan api yang masuk ke dalam
enjin D. Udara yang masuk ke dalam
dalam bentuk wap
enjin sudah di tapis oleh filter
9.
Mengapa tangki bahan api di buat
bersekat sekat?
A.
Bagi mengurangkan bahan api
berkocak C. Mengelakkan
dari terbakar
kocak semasa mengambil selekoh apabila
berlaku kemalangan
B.
Untuk meringankan tangki bahan
api D. Untuk nampak cantik sahaja
10. Penunjuk bahan api di pasang pada Meter Panel bertujuan?
A.
Memberitahu suhu dalam tangki bahan
api
B.
Memberitahu tekanan dalam tangki
bahan api
C.
Memberitahu paras bahan api di
dalam
D.
Memberitahu paras, bahan api yang
ada didalam Fuel Tank
( /10 markah )
Tiada ulasan:
Catat Ulasan